сряда, 21 август 2024 г.

И за Остатъка (остатъчен квас) с уважение...

 Визирам остатък от квас гледан на плота/ стайна температура. Не съм гледала Кваса си в хладилник.

 
 

 
В бурканче добавям остатък от активен квас в пик, при всяко хранене (2 пъти на ден) и съхранявам затворен в хладилника до седмица. Нищо не правя, не го храня, защото не го отглеждам, гледам да го използвам, не да го увеличавам.  Ползвам го междувременно – дали за сладкиши/кексове/мъфини, палачинки, гофрети, Мързеливки/Добруджанки, пърленки, сосове – тогава е просто ферментирало тесто, което искам да оползотворя, не набухвател (има си такъв в рецептата – сода/бакпулвер) и просто влагам в главното тесто, дори без да меря точно, нищо сложно.                                                  Или пък за хляб, където си е като активен квас и втасва тестото ми.
    Остатъкът просто си спи кротко в хладилника и чака в готовност... Извадите ли го на топло, вижте каква активност (на снимката). 🙂
    Дали ще забравя да оставя от кваса си, изсипвайки го целия в тестото (това ми се е случвало 😉 )... или ще изпусна бурканчето с Кваса (това не е било за сега) – Остатъкът е моята застарховка! 🙂
    Или пък ще ми се примеси ненадейно през деня, а нали от Кваса мога да взема само при храненето му – сутрин или вечер... Взимам от остатъка, когато и да ми хрумне да меся и го ползвам:
- директно от хладилника (това е аналогично на сухата мая, която размесвах директно в брашното и замесвах ), ако времето ме припира
- или пък ако имам възможност- оставям го да се постопли за час- два (и спретвам любимата ми Автолиза в това време :)) и влагам в тестото.
Случвало се е да не ми стига остатъчният квас. 🙂
Намалила съм изхвърлянето му максимално, но ако хвърлям – събирам в буркан отново (който стои на балкона) и като се напълни, хвърлям го. В канала гледам също да попада макасимално малко, затова когато меся, обирам добре шпатулите, купите и ръцете си и отива в тестото. 🙂

Няма коментари:

Публикуване на коментар

И за Остатъка (остатъчен квас) с уважение...

  В изирам остатък от квас гледан на плота/ стайна температура. Не съм гледала Кваса си в хладилник.       В бурканче добавям остатък от а...