неделя, 21 април 2013 г.

Кроасани и многолистно (бутер) тесто разбира се :)

Много хубави! Многопластови, с хрупкава, ронлива коричка, а отвътре - душички, мекички и дъхави... на масло. Моите само спечелиха от това, че ги приготвих с домашно мляко и масло. Така заключихме всички в къщи, очаровани сме! :)

От известно време чета рецепти и инструкции за направата им и ето какво се получи при мен.


Нужните продукти:
за тестото:
15г свежа мая/ 2ч.л. суха
170мл вода
125мл прясно мляко
2ч.л. сол
75г захар
650г брашно (! винаги при работа са мая имайте резервно количество)
100г масло - студено, съвсем леко отпуснато

и още:
200г масло - студено

1 яйце за намазване


      Аз започнах приготвянето вечерта към 20.00ч. и на следващата сутрин имахме вкусни, топящи се кроасани за закуска. :)
Разтворете маята във водата. Смесете брашното със захарта и солта. Направете кладенче и сипете маята и млякото. Замесете тесто и добавете маслото. За 5-6 минути омесете гладко тесто. Трябва да е колкото може по-меко, внимавайте с брашното! Покрийте го и оставете да втасва. 
Втасалото тесто разстелете с ръце като оформите правоъгълник. Сгънете като бизнес писмо -
        
Завъртете и сгънете още веднъж по съшия начин. Увийте тестото във фолио и го оставете да пренощува в хладилника.
*Разбира се, ако този вариант не ви е удачен, можете да започнете в удобно за вас време, като престоят в хладилника на този етап, трябва да е поне 4 часа.
   На следващата сутрин извадете маслото за 15-20 минути на стайна температура, след това го сложете на пекарска хартия и го увийте по показания на снимките начин. Забравих да снимам с маслото, затова ползвах друго. ;)


Обърнете с отворите надолу и разточете, докато маслото заеме формата на квадрата, който сте образували при сгъването. Предлагам ви да оформите тези размери – 18х20см или си изберете ваши. Целта е размерът на получения маслен квадрат да пасне на тестото.

Вземете тестото от хладилника и го разточете на правоъгълник – 19х41см, сложете маслото в едната половина и покрийте с другата. 



Натиснете тестото с точилката и внимателно разточете на правоъгълник.



С дългата страна към вас, сгънете от ляво (примерно) до някъде, с другия край срещнете и съединете  без да се застъпват.
  
Разточете двупластовото тесто отново, малко и сгънете като книга. 

Пак разточете малко, завъртете с по-дългата страна към вас и повторете, пак завъртете и разточете на дълъг правоъгълник, който сгънете като бизнес писмо.



Отново разточете малко, завъртете и повторете. Увийте тестото във фолио и го оставете в хладилника за 30-40минути или във фризара за 20тина минути.


    Сега вече имате многолистно (бутер) тесто, което може да използвате за много други неща. :)
За нашите Кроасани разточете малко правоъгълното тесто на дължина и разделете на две (по дължината му). Работете бързо с масленото тесто! Всяка част разточете на правоъгълник – 23х36-39см и дебелина 3мм. Нарежете на 6 триъгълника. Ако желаете, сложете пълнеж и завийте кроасани (от основата на триъгълника към върха ;) ). Наредете ги в тава с пекарска хартия и оставете да втасат. Ако сметнете за нужно сложете ги за малко в хладилника, да стегне маслото преди печенето. Разбийте яйцето с малко сол, за блясък и намажете втасалите кроасани.
    

Печете в добре загрята (непременно, за да не се разтече маслото) на 220°C фурна за 5 минути, намалете на 180-190°C и печете още 20-25 минути, до златисто.
Извадете тавата и оставете кроасаните в нея за 5минути, да стегнат. Тогава  ги преместете на решетка и охладете. Ако се изкушавате, може да ги ядете и топли разбира се, но напълно охладени са в цялата си прелест според мен.


Ако ви се струва сложно, уверявам ви, че само така изглежда на прочит. Ако се решите, ще видите колко е просто всъщност. Постарах се да си съставя най-простия и същевременно ефективен вариант на рецепта, аз не си падам по сложнотиите.


19 коментара:

  1. фантастично изглеждат :) може и аз да се престраша да направя :)
    Много ме зарадва с коментара си, че четеш блога ми :) Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  2. Еос, приятно ми е, че съм те зарадвала! :) Аз също благодаря за вниманието и коментара!
    Повярвай, въпросът не е да се престрашиш, а по скоро да решиш, че започваш и не се съмнявам, че ще ти се получи всичко точно. Успех и очаквам да се похвалиш.

    ОтговорИзтриване
  3. Невероятни са!
    И много подробно обяснени!
    Ще опитам на всяка цена!
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря и да ви е сладко, Дани! :)

    ОтговорИзтриване
  5. Браво ! А на мен ми се струва много трудно , не се наемам да ги направя :) !
    Поздравления ,Морена !

    ОтговорИзтриване
  6. Ивана, ще се радвам, ако размислиш и опиташ! Благодаря! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Morena, аз съм правила кроасани преди години и ми отне цял ден в трамбоване между хладилника и плота за разточване. Много се радвам, че видях тази публикация - сега децата са щастливи, че ще ядат кроасани много по-често :) една снимчица тук: http://karrysdream.blogspot.com/2013/04/blog-post_25.html

    ОтговорИзтриване
  8. http://karrysdream.blogspot.com/2013/04/blog-post_25.html аз успях :) Децата са щастливи, че вече могат да ядат кроасани на воля / защото в замразените купени има доста оцветители и Е-та и ги бях ограничила/ Благодаря ти, Морена, за споделените съвети :)

    ОтговорИзтриване
  9. Еха, Кари, браво! Чудни кроасани! :) Радвам се за дечицата... и моето дребно сега яде кроасан за сефте. Купешките е опитвала веднъж или дваж (по залък),покрай други деца, ние не купуваме( то не само кроасаните де... което може да приготвя в къщи - ядем, другото минава без нас...). По темата с Е-тата сме на една вълна явно, ще надниквам при теб. :)

    ОтговорИзтриване
  10. Прелестни са! Чак ми зауха на масло!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  11. Благодаря, Зори! Поздрави и на теб! :)

    ОтговорИзтриване
  12. Морена, с кое от двете масла се разточва? Рецептата съдържа 100г масло и 150г?

    ОтговорИзтриване
  13. О, моя грешка. Сега видях, че първото масло се слага в тестото, но моето вече е омесено от вчера и отлежава в хладилника. Дали ще е фатално да не го добавям сега?

    ОтговорИзтриване
  14. О, съжалявам, чак сега влизам и е късно...
    След като е втасало не става да му се добавя масло. Дано само си разточил/а с останалите 200г.

    ОтговорИзтриване
  15. Аз явно си пиша сама, но все пак ще коментирам за последно. След дълга борба ги сложих да втасват във фурната. Маслото се разтече от тях. Сигурно хората, които често правят такива неща знаят, че не трябва да втасват там, но аз по принцип всичко втасвам във фурната, включена на 40-50 градуса преди това за кратко. Отне ми време и да разбера как да ги завия и се получиха доста недъгави. Та, за такива неуки като мен е хубаво да има по-подробни обяснения. Дори и на какво разстояние се слагат един от друг в тавата, защото въпреки че според мен оставих достатъчно място, се сляха.

    ОтговорИзтриване
  16. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  17. Други теста и аз втасвам (ако бързам) във фурната на 40°. Но маслено тесто не може, като и сама сте установила (добър опит се придобива от грешките), защото маслото се топи. На по-хладно (но не провретриво! е по-добре да втасват толкова маслени теста.
    Завиването става като се навие на руло триъгълник от основата му към върха, както също сама сте разбрала.
    Слели са се, защото се е разтопило маслото, иначе не е нужно голямо разстояние, порастват нагоре, не настрани.
    Радвам се, че сте опитала и се надявам, че трудностите ще Ви предизвикат за нов, по-успешен опит.
    Поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
  18. Здравейте, може ли част от тестото да се замрази? И как се процедира с печенето тогава?

    ОтговорИзтриване
  19. Здравейте,
    лично не съм замразявала, но спокойно бих го направила, нали продават замразено бутер тесто. :) Нищо особено след като е приготвено тестото, увивате го добре и го слагате във фризера. После го размразявате, за да работите с него. Аз бих го размразила в хладилника, защото трябва да е студено, когато ще работите с него.

    ОтговорИзтриване

Хлебче Рожков с квас

  Преди време правих такова хлебче, но с 30% рожков и се получи хубав десертен/за закуска хляб.   Исках обаче обичайния хляб, подходящ за за...